skip to Main Content

درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

2.9/5 - (8 امتیاز)

این روزها افسردگی و اضطراب به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است. خواندن مقاله درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی، می تواند به شما کمک کند تا راه های غلبه بر آن را بیابید. اما قبل از هر اقدامی از تبحر متخصص طب سوزنی خود اطمینان حاصل فرمایید.

افسردگی و اضطراب، یک بیماری روانی جدی اما قابل درمان است که خود را با علائم روحی، ذهنی و جسمی نشان می دهد. یکی از ویژگی های قابل توجه خلق و خوی افسرده و کاهش لذت است. کسی که افسرده است، از لحاظ روحی ناراحت، بدبین و ناامید است.

از کارهایی که قبلا با علاقه انجام می داد لذت نمی برد و احساس غم و اندوه و تنهایی می کند. علاقه او به محیط اطراف کاهش می یابد، احساس دلتنگی و ناآرامی دارد. این احساسات مانع از زندگی روزمره فرد می شود و ممکن است برای ماه ها ادامه یابد. همچنین بر فعالیت های ذهنی و سلامت عمومی تاثیر منفی می گذارد.

افسردگی به تنهایی یک مشکل سلامتی است و همچنین می تواند باعث بیماری های دیگر و یا بدتر شدن دوره آنها شود. به عنوان مثال، افسردگی در دوران بارداری یا بعد از زایمان می تواند مشکلات جدی در مادران ایجاد کند. باز هم، یک رابطه جدی بین افسردگی و توسعه دیابت و بیماری قلبی با تحقیقات علمی ثابت شده است.

 

بیشتر بدانید:درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

 

درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی: افسردگی و اضطراب چیست؟

3 1 - درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

افسردگی یک بیماری جدی است، برای مدت کوتاهی ناراحت کننده نیست و رایج ترین در جهان و یکی از بیماری های ناتوان کننده است. علائم عبارتند از: احساس غم و اندوه یا پوچی، از دست دادن بیش از حد علاقه، پرخوری یا کم خوری، کم خوابی یا خوابیدن بیش از حد، احساس خستگی، ناامیدی، گناه، درد، گرفتگی یا مشکلات گوارشی، و همچنین تصور مرگ یا خودکشی.

افسردگی یک بیماری ذهنی است و ممکن است عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی داشته باشد. افسردگی می تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در جوانان و زنان بیشتر است.

در حالی که افسردگی بیماری های قلبی را ۱۴ برابر افزایش می دهد، خطر سکته مغزی را ۳ برابر افزایش می دهد. متخصصان می گویند افسردگی یک عامل مهم است که باعث آلزایمر می شود! مجددا اثبات شده است که بین افسردگی، چاقی و سرطان ارتباط نزدیکی وجود دارد!

بیماری افسردگی یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری هایی است که در سراسر جهان دیده می شود. افسردگی در کشور ما حدود ۱۵ درصد است و در زنان بیشتر از مردان است.

براساس گزارش WHO، افسردگی یکی از مهم ترین بیماری های جهان است که بر زندگی فرد تاثیر منفی میگذارد و باعث ایجاد ناتوانی می شود. افسردگی می تواند در هر سنی، حتی در کودکان رخ دهد.

این امر به طور جدی بر سلامت جسمی و روانی فرد تاثیر می گذارد. اختلالات افسردگی و اضطراب معمولا با هم دیده می شود و خطر ابتلا به خودکشی می تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد.

علیرغم جدیت آن، افسردگی اغلب بدون توجه است و یا به طور کامل درمان نمی شود. بنابراین، افراد مبتلا به افسردگی و بستگان ممکن است مشکلات مهمی را تجربه کنند. نشان داده شده است که افسردگی نقش مهمی در ظهور بیماری های جدی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و دیابت دارد و البته دوره بیماری های مزمن را بدتر می کند.

افسردگی به ندرت به یک علت رخ می دهد. اغلب علل مختلفی باعث افسردگی می شوند. به عنوان مثال، خستگی ناشی از بیماری و سپس یک زندگی دشوار، مانند فقر و یا از دست دادن عزیزان نیز می تواند باعث افسردگی شود. علاوه بر این، استعداد ژنتیکی یا علل فیزیولوژیکی ممکن است عامل مهمی باشد. بنابراین، در خانواده با سابقه افسردگی، احتمال افسردگی بالا است.

بیماری افسردگی یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری هایی است که در سراسر جهان دیده می شود. افسردگی در کشور ما حدود ۱۵ درصد است و در زنان بیشتر از مردان است.

نشانه ها و علائم افسردگی و اضطراب

4 11 - درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

به طور تقریبی یک پنجم افراد، افسردگی بالینی را حداقل یک بار در طول عمر خود تجربه خواهند کرد. احساس ناراحتی و افسردگی در بعضی شرایط مانند از دست دادن عزیزان، طبیعی است و اثرات آن را می توان با تغییر شیوه زندگی کنترل کرد.

اما افسردگی بالینی به مشکلات طولانی مدت و شدید روحی، فیزیکی و شناختی اطلاق می شود که بر روی زندگی روزمره افراد تاثیر منفی می‌گذارد. نشانه های افسردگی به شرح زیر است:

  • تجربه های منفی، دردهای بزرگ و عزاداری
  • مشکلات در زندگی کاری
  • ازدواج و مشکلات خانوادگی
  • روند زایمان
  • استعداد ژنتیکی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • برخی از بیماری ها (سرطان، MS، صرع، AIDS) و دارو
  • یائسگی
  • تغییرات فصلی

علائم افسردگی:

  • ناراحتی، غم و اندوه شدید، احساس نارضایتی
  • بی میلی, لذت نبردن از زندگی
  • کاهش فعالیت های روزانه، خستگی بیش از حد
  • اجتناب از روابط اجتماعی، عدم توانایی در به اشتراک گذاری مشکلات
  • کاهش قابل ملاحظه در علاقه و میل جنسی
  • از دست دادن اشتها، کاهش وزن یا پرخوری
  • بی خوابی بیش از حد، ناتوانی در خواب یا خواب بیش از حد
  • سر، گردن و پشت درد، درد مفاصل، شکایت های دستگاه گوارش
  • عدم تمرکز و فراموشی بیش از حد
  • احساس ناامیدی، فکر کردن به مرگ و یا خودکشی
  • احساس گناه، بی ارزش و بی چارگی

همه شرکت کنندگان در این مطالعه اظهار کردند که به درمان مکمل علاقه مند هستند، اما نزدیک به دو سوم آن ها نمی دانستند که طب سوزنی یک درمان مکمل و موثر برای افسردگی و اضطراب است.

درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

5 7 - درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

طب سوزنی چینی از گذشته برای درمان افسردگی و اضطراب به جای مصرف دارو استفاده شده است. طب سوزنی بیشتر برای از بین بردن دردها معروف است و تعداد کمی از افراد از فواید آن در درمان افسردگی و اضطراب آگاه هستند.

یک تحقیق جدید توسط مرکز طب سوزنی انگلستان با همکاری موسسه طب سوزنی نشان می دهد که تنها ۱۰% مبتلایان به افسردگی و اضطراب، به طب سوزنی روی آورده اند، در حالی که نزدیک به نیمی از آن ها دارو مصرف می کنند.

همه شرکت کنندگان در این مطالعه اظهار کردند که به درمان مکمل علاقه مند هستند، اما نزدیک به دو سوم آن ها نمی دانستند که طب سوزنی یک درمان مکمل و موثر برای افسردگی و اضطراب است.

بر اساس باور چینی ها، افسردگی در اثر عدم گردش مناسب انرژی در بدن به وجود می آید. قلب و کبد، به همراه نقش کمکی طحال، به عنوان عضوهای مسئول چرخش انرژی در بدن شناخته شده اند.

معروف ترین روش طب سوزنی برای تنظیم چرخش انرژی در بدن به چهار دروازه (Four Gates) مشهور است. این روش شامل تحریک نقاط مشخص (۲ نقطه در دو دست بین انگشت شست و انگشت اشاره و دو نقطه در پاها بین انگشت بزرگ و دومین انگشت) برای درمان افسردگی است.

بیشتر بدانید:درمان ویار بارداری با طب سوزنی

عملکرد درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

1 1 - درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

از دهه ۱۹۷۰ استقبال از طب سوزنی در حال افزایش است و دلیل آن کارکرد مناسب این طب است و در حال حاضر تحقیقات بسیاری از تاثیر طب سوزنی در درمان افسردگی و اضطراب و دیگر بیماری‌های روحی حمایت می‌کنند.

شرایطی که از کنترل شما خارج است موجب بروز اضطراب می‌شود و طب سوزنی به بدن کمک می‌کند تا دوباره کنترل را بدست گیرد. ما همواره تحت فشار و استرس هستیم و همین امر باعث بروز بیماری و مشکلات جسمی می‌شود.

طب سوزنی راهی بسیار موثر در تقویت و بهبود شرایط است و باعث ارتقای سطح کیفی زندگی می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی سرعت فرآیند تولید هورمون افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. این یافته‌ها در آوریل ۲۰۱۳ در مجله تخصصی غدد به چاپ رسید.

تنها چند روش درمانی وجود دارد که همیشه صد در صد موثر است. طب سوزنی هم یکی از آن‌هاست با این تفاوت که این روش دارای مزایایی است که روان‌درمانی و درمان دارویی ندارند.

عوارض جانبی این روش نظیر کبودی و سرگیجه بسیار کم اتفاق می‌افتد و اصلا شایع نیست؛ این در حالی‌است که برخی درمان‌های دارویی دارای عوارض جانبی زیادی هستند و بیمار به این دارو‌ها وابسته می‌شود.

در طب سوزنی بر خلاف جلسات مشاوره درمانی، بعد از یک جلسه نتایج کاملا مشهود است و با ادامه درمان نتایج بهتری به دست می‌آید. طب سوزنی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند مصرف دارو را کم کنند یا کنار بگذارند کاملا مفید است. زیرا این روش به صورت طبیعی موجب تعادل مواد شیمیایی بدن شده و نیاز به دارو را به طور کلی از بین می‌برد.

با استفاده از طب سوزنی چیزی را از دست نمی‌دهید. اگر با یک متخصص طب سوزنی ماهر کار کنید نه‌تنها هیچ ریسکی وجود نخواهد داشت بلکه فواید بسیار زیادی نیز عاید شما خواهد شد. اکثر بیماران می‌گویند که تنها بعد از چند جلسه بهتر می‌خوابند و احساس سلامتی می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد. با دکتر عیسی پیرمرادی بنیانگذار امبدینگ در ایران، با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top