2.7/5 - (4 امتیاز)

اگر به دنبال درمان فلج صورت با طب سوزنی هستید، مقاله زیر بسیار به شما کمک خواهد کرد تا به کمک بهترین متخصص طب سوزنی، تا حدود زیادی بدون استفاده از دارو به بهبود این بیماری کمک نمایید.

فلج صورت توسعه از بین رفتن حرکات در عضلات تقلیدی صورت به دلیل آسیب عصبی است. در یک یا هر دو طرف صورت دیده می شود و در ادبیات پزشکی فلج صورت نامیده می شود. علل شایع فلج صورت شامل التهاب عصب عضلات تقلیدی صورت، ضربه مغزی، سکته مغزی و تومور های سر و گردن است.

بسته به دلیل ، فلج در مدت زمان کوتاهی می گذرد یا ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد.  در کسانی که فلج صورت دارند ، ممکن است عضلات صورت افتاده یا ضعیف به نظر برسد.

بیشتر بدانید:درمان کیستهای تخمدان با طب سوزنی

درمان فلج صورت با طب سوزنی: فلج صورت چیست؟

درمان فلج صورت با طب سوزنی

فلج صورت که از آن با عنوان فلج محیطی صورت هم یاد می شود، از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است که به دلایل مختلف از قبیل تصادف، ضربه، قرار گرفتن در معرض آب‌و هوای بسیار گرم یا سرد، ابتلا به ویروس و هر آنچه عملکرد ریشه‌های عصبی این ناحیه را مختل کند، به‌ وجود می‌آید.

براساس آمار ارائه شده از سازمان جهانی بهداشت از هر ۵ هزار نفر در جهان، یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. این بیماری که خیلی آرام و بی‌صدا به سراغ بیمار می‌آید، از جمله بیماری‌هایی محسوب می‌شود که علاوه بر درگیر کردن بخشی از اعضای بدن به لحاظ روحی و روانی بیمار را تحت‌تاثیر قرار داده و به مرور برخی بیماری‌های روحی از قبیل افسردگی و اضطراب را در او ایجاد می‌کند.

در دوران پزشکی امروز، فلج صورت با نام چارلز بلز گره خورده است. این بیماری که معمولاً به شکل یک طرفه و یک فلج محیطی صورت است، باعث ضعف ماهیچه صورت در طرف گرفتار می شود. بلز تعریف کاملی از بیماری شرح داده است اما به لحاظ تاریخی صدها سال قبل از آن پزشکان دیگری این بیماری را شرح داده اند،

بررسی اسناد تاریخی نشانگر آن است که فلج عصب صورت به قدمت عمر انسان بستگی دارد و در نقاشی ها، پیکره ها، نقاب ها و پاپیروس ها به تصویر در آمده است. اگرچه این بیماری کشنده نیست،اما می تواند تأثیر معکوس بر کیفیت زندگی داشته باشد.

فلج عصب صورت باعث عدم تقارن صورت و به هم خوردن حالت های چهره می شود. ناتوانی در بستن پلک می تواند منجر به التهاب قرنیه و کوری شود. اما تا پایان قرن نوزدهم میلادی هیچ درمان جراحی برای این بیماری ذکر نشده و بنابراین بسیاری از بیماران مبتلا به فلج عصب صورت باید یک رنج مادام العمر را تحمل کنند.

درمان فلج صورت با طب سوزنی: افراد مستعد

درمان فلج صورت با طب سوزنی

در اساس متون کهن و آموزه‌های چین از بیماری فلج محیطی صورت با نام «انحراف یکطرفه چشم یا دهان» یاد شده است. این بیماری حدودا از ۲هزار سال پیش در میان مردم جهان وجود داشته است.

بسیاری از درمانگران طب سنتی چین اقلیم و شرایط آب و هوایی خیلی سرد یا خیلی گرم را در ابتلا به این بیماری موثر می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران قرار گرفتن در معرض هوای سرد از جمله مواردی است که امکان ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می‌دهد.

از دیدگاه این طب عوامل خارجیبه هم زدن تعادل کبد مانع جریان منظم انرژی این ارگان شده و باعث این بیماری می شود . پزشک طب سوزنی با راهکارهای درمانی مناسب موجب بازگرداندن تعادل کبد شده و بهبودی بیماری را به دنبال خواهد داشت.

چرا فلج صورت رخ می دهد؟

فلج صورت؛ ممکن است به دلایل مختلفی از جمله ضربه مغزی ، انسداد عروق مغزی ، تومورهای سر و گردن و آسیب عصب صورت رخ دهد. علل فلج صورت در زیر به تفصیل توضیح داده شده است.

درمان فلج صورت با طب سوزنی: فلج بل

درمان فلج صورت با طب سوزنی

شایع ترین علت فلج صورت، وضعیت بالینی به نام فلج بل است. فلج بل نوعی فلج صورت است که بر روی یک طرف عضلات صورت تأثیر می گذارد، ناگهان توسعه می یابد و علت آن ناشناخته است.

هیچ دلیل واضحی از قبیل تومور، ضربه مغزی وجود ندارد. در نتیجه ظهور ورم در عصب صورت، تصور می شود که در نتیجه فشرده سازی در ساختارهای استخوانی که از طریق آن عبور می کند رخ می دهد.

تخمین زده می شود مربوط به عفونت ویروسی عصب صورت باشد. تقریباً ۹۰٪ بیمارانی که به دلیل فلج بل دچار فلج صورت شده اند ، در طی شش ماه کاملاً بهبود می یابند.

درمان فلج صورت با طب سوزنی: سکته مغزی

علت جدی تر فلج صورت سکته مغزی است. در نتیجه صدمه به سلول های عصبی مغز که عضلات صورت را کنترل می کنند ، ایجاد می شود. در فلج صورت به علت سکته مغزی ، آسیب مستقیمی به عصب صورت وارد نمی شود. در این حالت فلج صورت در اثر آسیب مغزی و عدم توانایی انتقال صحیح پیام ها به عصب صورت ایجاد می شود. علل آسیب سلول های مغزی بسته به نوع سکته مغزی:

• کمبود اکسیژن
  • به دلیل فشار خون بیش از حد در سلول های مغزی نام برد.

سایر علل فلج صورت عبارتند از:

• شکستگی جمجمه و آسیب مغزی
  • جراحات صورت
  • تومورهای سر یا گردن
  • عفونت گوش میانی
  • سایر آسیب های گوش
  • بیماری لایم: یک بیماری عفونی باکتریایی است که از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود

درمان فلج صورت با طب سوزنی

درمان فلج صورت با طب سوزنیدرمان طب سوزنی اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد، به مغز اجازه می دهد، دستورات صحیحی به تمام اندام ها و بافت های بدن بدهد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

درمان با طب سوزنی باید ظرف ۶ ماه اول پس از رخ دادن فلج صورت شروع شود. در دوره هایی که درمان با طب سوزن بعداً شروع می شود، احتمال بهبود کاهش می یابد.

درمان طب سوزنی باید ۱۰ تا ۱۲ جلسه و تقریباً روزانه انجام شود. در دوره بعد ، یک هفته استراحت انجام می شود و درمان دو بار در هفته به مدت ۴ هفته ادامه می یابد.

سپس بسته به وضعیت بهبود ، تقویت عضلات صورت یک بار در هفته یا هر ۲ هفته یک بار ادامه می یابد. جلسه درمان تقریباً ۴۵-۳۰ دقیقه طول می کشد. موفقیت در درمان تا ۹۵٪ است.

تمرین های تکنیکی در منزل

درمان فلج صورت با طب سوزنی

پزشک طب سوزنی تکنیک‌های ساده اما بسیار کاربردی را به بیمار آموزش می دهد که بیمار مبتلا به فلج صورت از این تکنیک‌ها در طول روز و در محل کار یا منزل استفاده کند.

• در دو طرف سر از جمله نقاطی است که ماساژ دادن آن در طول روز ۲ تا ۳ بار به‌مدت ۲ دقیقه توسط درمانگران توصیه شده است.
  • درمانگران ماساژ، نقطه میان ۲ ابرو را نیز برای بهبود حرکات و عملکردهای مناسب آن توصیه می کنند. این نقطه را ۲ تا ۳ بار در روز هر بار به‌مدت ۲ دقیقه ماساژ دهید.
  • فشار دادن نقاط کنار پره بینی نیز بسیار مؤثر است.
  • افرادی که به دلیل ابتلا به فلج صورت قادر به خندیدن نیستند و اعصاب دور لب آنها دچار فلج شده است با ماساژ دادن نقاط اطراف لب در خلاف جهت عقربه های ساعت می توانند به بهبود خود کمک کنند.
  • ماساژ این نقاط تاثیر زیادی در روند بهبودی بیماران و بازگشت حرکت های حسی و حرکتی آنها خواهد داشت.
  • طب سوزنی در درمان فلج صورت تاثیر بسیار خوبی دارد.

بیشتر بدانید:طب سوزنی و درمان دیسک کمر

طب سوزنی منظم (۲ تا ۳ بار در هفته) به تسکین بیمار کمک کرده و موجب تقویت عملکرد عصب صورت می‌شود. برای بهبود کامل بیماران مبتلا به فلج صورت ، چندین هفته زمان نیاز است. در این دوره بیمار می‌تواند از گیاهان دارویی و ویتامین‌های مکمل در کنار جلسات منظم طب سوزنی استفاده نماید.

توجه داشته باشید که این روش درمان باید حتماً توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام گردد. دکتر عیسی پیرمرادی، بنیانگذار امبدینگ در ایران و بازرس انجمن طب سوزنی در  کلینیک طب سوزنی اکو ،میتواند به درمان بیماری های با طب سوزنی و کاشت نخ کمک کند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

1. باسلام وعرض خسته نباشید
    خواهر من حدود ۳ سال پیش به فلج بلز مبتلا شده وهنوز اثرات بیماری روی صورتش معلوم میشه جدیدن رفته بوتاکس بجای بهتر شد بدتر شده آیا میشه برای درمانش کاری انجام داد؟

پاسخ

2. آیا برای کسانیکه به علت فشار خون دچار فلج صورت شده اند خطر وجود دارد وراه درمان آن چگونه است

1. در صورت استفاده از روش درمانی طب سوزنی و امبدینگ احتمال درمان هست . قبل از آن باید بیمار معاینه شود تا تشخیص صحیح صورت گیرد.

3. سلام من بعلت مننزیت دچار فلج عصب سوم مغز شدم و پلکم کاملا بسته شده ایا طب سوزنی میتونه به من کمک کنه؟

4. سلام
    ۲۵ سال پیش تصادف کردم بر اثر ضربه مغزی عصب ۷ صورتم تقریبا فلج شد آیا طب سنتی اثر مثبت داره؟