skip to Main Content
مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

Rate this post

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی و طب شرق

از نظر طب سنتی شرق جهان هستی متشکل از پنج عنصر چوب، آتش، خاک، فلز و آب است که بدن انسان به عنوان جزء تکامل یافته طبیعت، این پنج عنصر را در خود جای داده است. به عنوان مثال کبد و کیسه صفرا به عنوان چوب، قلب و روده کوچک به عنوان آتش، ریه و روده بزرگ به عنوان فلز، کلیه و مثانه به عنوان آب و طحال و معده را به عنوان خاک می‌شناسند.

غلبه هر یک از این عناصر در بدن، شخصیت و مزاج آن فرد را تعیین می کند. گرچه در اغلب موارد در بدن بیش از یک مزاج وجود دارد که مزاج اصلی را اصطلاحاً مزاج جبلی و مزاج های فرعی را عارضی می نامند. با تشخیص صحیح مزاج و شخصیت و پرسونالیتی می توان نوع تغذیه و فعالیت های فیزیکی و ذهنی را که برای بدن مفید است مشخص و بالعکس از مواردی که برای بدن مضر است اجتناب کرد. لازم به ذکر است که طبق جدول زیر هر عنصر به رنگ خاص، هیجان خاص، مزه خاص و … مربوط است که با الطبع مزاج هر فرد تا حدود زیادی با این موارد مطابقت دارد.

مزاج شناسی از نگاه طب سوزنی

و نیز طبق نمودار زیر بدن همچون ماشینی است که ارگان ها به هم مرتبط و اگر یک ارگان دچار اختلال شود بتدریج روی بقیه ارگان ها تاثیر خواهد گذاشت. نکته مهم در طب سوزنی درمان زودرس بیماری است که اگر به موقع ارگان درمان شود از بیماری‌های دیگر جلوگیری خواهد شد.مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

 

 

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

 

در انتهای این بحث لینک تشخیص مزاج و پرسونالیتی آورده شده است که به راحتی می توانید مزاج خود را تشخیص دهید.

 

Wood types

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

از لحاظ شخصیتی این افراد در دسته بندی گروه A و B (از دیدگاه روانشناختی) در گروه A قرار دارند. افرادی رقابت جو، مدبر، فنی و خلاق هستند. این تیپ افراد غالبا لاغر و خوش اندام هستند. صورت لاغر و کشیده پیشانی بلند دارند. آنها در رسیدن به اهداف ثابت قدم و سمج اما بدون استرس نیستند که گاهی برای رسیدن به اهداف سلامتی خود را به خطر می‌اندازند. افرادی تحریک‌پذیر که ممکن است زود عصبانی شوند. بیماری هایی مثل سردرد فشار خون و در خانم¬ها اختلالات قاعدگی و تخمدان پلی کیستیک بیشتر سراغ این افراد می آید، گاهی جهت کاستن از استرس ها به سمت الکل و سیگار می روند که بعد از مدتی همین عوامل استرس و هیجان و عصبانیت آنها را تشدید می کند.

راهکارهایی برای Wood types

  • ارگان غالب در این افراد کبد است، با توجه به اینکه کبد در بدن منشاء توزیع انرژی است و شیرینی جات زیاد، الکل، غذاهای ترش و غذاهای پرچرب موجب ضعف کبد و اصطلاحا باعث رکود انرژی در کبد می‌شوند. استفاده از مواد مذکور برای این تیپ از افراد مضر است.
  • گرچه برای تمامی گروهها و شخصیت ها و مزاج ها ورزش توصیه می‌شود اما برای این افراد حیاتی و ضروری است. خصوصاً ورزش‌هایی که با تمرکز مرتبط است یوگا، مدیتیشن و تای چی و غیره بسیار مناسب افراد است.
  • مصرف سبزیجات در سلامتی این افراد نقش دارد. مخصوصاً سبزیجات پخته و نیم پز.

Fire types

مزاج شناسی

این ها افرادی پر انرژی، پرشور، اهل مطرح کردن خود (دراماتیک) و کاریزماتیک و دارای هیجانات متغیر هستند. از طرفی این افراد اهل عمل هستند و عاشق سخنوری و دوست دارند رهبری گروه را بر عهده بگیرند. صورت گلگون و استخوان گونه نسبتا کلفت و دست‌های کشیده دارند عنصر غالب در این افراد آتش و فصل مربوط به این گروه تابستان است. هنگامی که همه چیز در بالانس و تعادل باشد و امور وفق مراد، اهل لذت و بگو و بخند و اجتماعی هستند و زمانی که امور باب میل نباشد به شدت مضطرب و هیجانی و عصبی هستند. این افراد گرمایی و مستعد راشهای پوستی و بیماری های قلبی و عروقی هستند.

پیشنهاد برای این افراد:

  • داستان نویسی و نوشتن در یک تحریریه یا ژورنال
  • برنامه ریزی و داشتن Plan مشخص در زندگی جهت جلوگیری از پراکندگی ذهن
  • نظم داشتن در وعده های غذایی
  • اجتناب از غذاهای خیلی تند و خیلی گرم
  • برای این افراد غلات و سبزیجات و نیز غذاهای سرد مثل لبنیات و مرغ و ماهی توصیه می شود. هویج- گوجه فرنگی – توت فرنگی – سیب درختی برای این افراد توصیه می شود. نمک غذا کم باشد.
  • Natural Foods برایشان مفید است. مصرف الکل و سیگار موجب بروز زودرس ناراحتی قلبی خواهد شد. ورزش باعث کم شدن استرس و اضطراب در این افراد می‌شود.

 

Earth Types

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

این گروه افرادی اجتماعی و قابل اعتماد هستند و نیز از آنها به عنوان انسان‌های دلسوز و هم دل و همدرد و بی غل و غش می توان نام برد. ضمن اینکه افرادی محکم و استوار هستند. فصل مرتبط با این گروه اواخر تابستان است. این افراد معمولا از آشپزی و خیاطی و … و نیز گردش و قدم زدن در محیط های سرسبز لذت می برند و اهل گردش و تفریح هستند. این افراد معمولاً صورت گرد، سفید، استخوان فک بزرگ دارند. هیکل و اندام نسبتاً درشتی دارند. عمدتاً افرادی هستند فکور و با بروز مشکل در مسائل زندگی دچار وسواس می شوند و گاهی بدون علت نگران هستند. معمولا افرادی وابسته هستند. ارگان مربوط به این گروه معده و طحال است که در صورت بروز مشکل این دو ارگان دچار عدم تعادل و بیماری می شوند و نیز خستگی زودرس و گاهی آلرژی های غذایی از علائم دیگر این افراد است. علاقمند به کربوهیدرات و شیرینی هستند و به آسانی دچار چاقی می شوند.

پیشنهاد برای این گروه:

  • قدم زدن در طبیعت و فضای سرسبز و باز
  • نباید اجازه دهند افکارشان به گذشته و آینده مشغول باشد.
  • مصرف کربوهیدرات ها (مثل برنج و سیب‌زمینی و ماکارونی پاستا و …) باید به حداقل برسد.
  • شیرینی جات باید خیلی محدود شوند.
  • از سبزیجات، خرما، کشمش و عسل می‌تواند به میزان کم تا متوسط مصرف کنند. بقیه شیرینیجات برایشان مضر است. لبنیات محدود شود.
  • ورزش در این افراد هم باعث کم شدن افکار منفی و همچنین جلوگیری از چاقی خواهد شد.

 

Metal Types

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

این گروه افرادی واقع گرا، شجاع و مصمم هستند. ضمنا افرادی باهوش و با اعتماد به نفس بالا. این دو عامل موجب موفقیت آنها در زندگی می شود. کارهای روزمره آن‌ها کلاسه ‌بندی و سیستماتیزه است. در هر کاری وارد شوند معمولا موفق هستند. افرادی جزئی نگر اما اصل مطلب را همیشه مد نظر دارد. افرادی هستند که مسائل را خوب حل و فصل می کنند بدین منظور، مشاوران، معلمان و وکلای خوبی هستند. افرادی چهارشانه صورت نسبتا گرد و سفید، بدن قوی و ماهیچه ای دارند. نه لاغر و نه خیلی چاق هستند. ارگان وابسته در این افراد ریه و پوست است و زمانی که از بالانس خارج شوند دچار مشکلات ریوی (آسم و سینوزیت) و یوسنی (پسوریازبس و اگزما و …) می شوند. فصل مربوط به این گروه پاییز است که از هیجانات، غم مربوط به این فصل است و این افراد غمگینی و اندوه را بسیار تجربه می کنند.

پیشنهادات برای این گروه:

  • ورزش های هوازی موجب تقویت سیستم تنفسی می شود
  • تکنیک های مدیتیشن برای این افراد سودمند است
  • بایستی از ریزه‌خواری اجتناب کنند
  • مصرف سیگار به ریه و دستگاه تنفس آسیب می رساند
  • به دلیل اینکه مزاج این افراد نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است باید در مصرف خوراکی ها تعادل ایجاد کنند و می توانند غذاهایی با طبع گرم یا سرد مصرف کنند اما زیاده روی در طبع سرد یا گرم موجب مشکل خواهد شد.

 

Water Types

مزاج شناسی از دیدگاه طب سوزنی

افرادی هستند عاقل و نسبتا شخصیتی غامض و مبهم دارند. عمدتا به دنبال منافع شخصی هستند و به ظاهر شخصیت آرام و موقری دارد. صورت گرد بدن نسبتا چاق (نه خیلی) موهای تیره دارند. در صورت بروز مشکل اولین علامت تیرگی زیر چشم است. ارگان مربوط به این گروه کلیه است به همین خاطر مستعد مشکلات مربوطه و نیز عفونت های مجاری ادرار و نیز ورم اندامها هستند و چون از دیدگاه طب چینی کلیه استخوان را تحت کنترل دارد این افراد عمدتا از کمردرد و مشکلات مفصلی رنج می برند و نیز هیجان مربوط به این گروه ترس است و به همین خاطر با کوچکترین مشکل دچار ترس و واهمه می شوند.

پیشنهادات به این گروه:

  • مایعات زیاد بنوشند.
  • دوستان زیادی داشته باشند.
  • تمرینات غلبه بر تنهایی و ترس را بیاموزند.
  • غذاهای دریایی برای ایشان مفید است.
  • این افراد نباید ایزوله شوند در صورت کار نکردن بیماری ها سراغ شان خواهد آمد.

 

خلاصه:

مدبر، فنی، خلاق ← Wood Types

پرانرژی، کاریزماتیک، اهل عمل ← Fire Types

همدل و همدرد، محکم و استوار ← Earth Types

رک و صادق ← Metal Types

عاقل، شخصیت مبهم و نسبتاً بی ثبات ← Water Types

 

لینک : http://Learnthefiveelements.com/5-elements-quiz

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top