skip to Main Content
افزایش قد با طب سوزنی

افزایش قد با طب سوزنی

2.7/5 - (21 امتیاز)

بسیاری به دنبال راهکاری برای افزایش قد خود می گردند؛ از سویی دیگر طب سوزنی در سالیان گذشته راهکارهای مناسبی برای حل مسائلی ارائه داده است. اما افزایش قد با طب سوزنی چگونه امکان پذیر است؟

به عنوان نکته نخست باید گفت که افزایش قد با طب سوزنی در هر سن و سالی امکان پذیر نیست اما تا پایان بسته شدن صفحات رشد می تواند به عنوان روشی کارآمد و کاملا بی ضرر به کار گرفته شود.

عوامل موثر بر رشد قد

پیش از صحبت درباره افزایش قد با طب سوزنی باید بدانیم که در مورد افزایش قد، تا حدود ۶۰ الی ۸۰ درصد، عوامل ژنتیکی موثر هستند. همچنین برخی از عوامل محیطی، همچون تغذیه و ورزش، درصدهای باقی‌مانده را شکل می‌دهند.

میانگین رشد قد افراد بین سنین ۱ سالگی تا بلوغ، سالانه حدود ۵ سانتی‌متر است و البته این سرعت پس از بلوغ ممکن است به  ۱۰ سانتی‌متر در سال برسد. هرچند بنا بر پارامترهای مختلف دوره زمانی این رشد از فردی به فرد دیگر متفاوت می شود.

بیشتر بدانید: درمان سردرد عصبی، سینوزیت و میگرن با طب سوزنی

یک گذاره مهم؛ صفحه رشد

صفحه رشد یا Epiphyseal plate منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند که وظیفه رشد استخوان را برعهده دارد. در واقع فعالیت صفحه رشد است که موجب بزرگ شدن و بلند شدن استخوان می گردد.

هر استخوان بلند حداقل دو صفحه رشد دارد که در دو انتهای آن قرار می گیرد. استخوان های کوتاه مثل استخوان های کف دست یک صفحه رشد دارد. جنس صفحه رشد شبیه به غضروف و از استخوان نرمتر و ضعیف تر است.

A00259F01 - افزایش قد با طب سوزنی

افزایش قد با طب سوزنی چگونه ممکن است؟

نخست ببینیم که طب سوزنی چه کار می کند؟ این روش بر تحریک نقاط خاصی از بدن متمرکز است؛ این تحریک، عملکرد برخی از اندام‌های بدن را افزایش می‌دهد که به فرا خور نقاط تحریک، نتایجی موثر بر بدن خواهد گذاشت.

در افزایش قد با طب سوزنی باید گفت که این روش تا پیش از ۲۱ سالگی یعنی بسته شدن صفخات رشد امکان پذیر است و بعد از آن شانس پاسخ دادن روش نیز کاهش می یابد. به عبارت دیگر افزایش قد بزرگسالان با طب سوزنی تا زمانی امکان‌پذیر است که رشد استخوان‌های بلند بدنشان کامل نشده باشد.

مزایای افزایش قد با طب سوزنی

هورمون رشد مهم ترین عامل برای افزایش قد در دوران رشد است. اگر چه میزان تولید این هورمون رشد کاملاً به مغز وابسته است، ولی روش هایی برای افزایش آن وجود دارد.

در کودکانی که بدن آنان به اندازه کافی هورمون رشد ترشح نمی‌ کند، هورمون درمانی ممکن است تجویز شود اما این نکته را باید به خاطر داشت که عوارض این روش در سنین بالاتر چندان شناخته شده نیست بنابراین سرخود نباید به سراغ چنین روشی رفت. در مقابل عوارض افزایش قد با طب سوزنی اصلا با هورمون درمانی قابل قیاس نیست.

Akupunktur02 1 e1676019368491 - افزایش قد با طب سوزنی

زمان اقدام برای افزایش قد با طب سوزنی

همانطور که گفته شد برای افزایش قد با طب سوزنی باید تا پیش از بسته شدن صفحات رشد اقدام کرد. اما این روش در برخی از موارد تا چند سال بعدتر نیز جواب می دهد. دلیلش هم این است که میان مهره‌ های بدن، غضروف وجود دارد که این غضروف ها قادر به رشد بیشتر هستند.

در حقیقت افزایش قد با طب سوزنیریال از توانایی بدن در ترشح هورمون رشد با تکیه بر تجمع غضروف تکیه دارد به این نحو که در این روش، سوزن‌ های نازک در نقاط مشخصی از بدن برای تحریک هورمون‌ها و مفاصل استفاده می‌ شود.

محل هایی از بدن برای افزایش قد با طب سوزنی

انتخاب مسیر بدن برای کاشت در طب سوزنی با نظر کارشناس خبره تعیین می شود، این موضوع نه فقط در افزایش قد با طب سوزنی بلکه برای سایر درمان های آن نیز به کار می رود.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد مفاصل، جهت افزایش قد با طب سوزنی انتخاب می شوند. علاوه بر این زانوها نیز یکی از پرکاربردترین مفاصل برای این کار است. همچنین شست پا و در مواردی دست نیز از دیگر نقاط جهت افزایش قد با طب سوزنی است.

shutterstock 170651342 e1676019414330 - افزایش قد با طب سوزنی

شانس موفقیت چقدر است؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد این موضوع کاملابه وضعیت سنی و صفحه رشد بستگی دارد. درصورتی که صفحه رشد بسته نشده باشد و شخص در ابتدای دوران بلوغ باشد، شانس جواب دهی این روش بسیار بالا خواهد بود.

به طور کلی بهترین بازدهی افزایش قد با طب سوزنی برای دختران در سنین ۹-۱۴ سالگی و برای پسران در سنین ۱۳-۱۹ سالگی است. پس از این دوران اگرچه صفحه رشد باز است اما بدلیل نیمه استخوانی شدن غضروف، از اثرات این روش کاسته میشود.

بیشتر بدانید: لاغری شکم و پهلو با طب سوزنی

نکته پایانی

افزایش قد با طب سوزنی راهکاری با هزینه معقول و عملکردی مناسب است، به شرطی که بدانید افزایش قد بعد از سن رشد امکان پذیر نیست. این را هم باید بدانید که داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش بیش از هرچیز بر رشد تاثیر دارد.

با این حال هر بدن شکل خاص خود را دارد و اگر صفحات رشد شما بسته شده است، چه بهتر که بدن خود را بپذیرید و معیارهای زیبایی شناختی خود را عوض کنید.

اما اگر شما در سنین رشد قرار دارید می توانید از خدمات کلینیک تخصصی دکتر عیسی پیرمرادی بهره بگیرید.

سوالات و نظرات کاربران

  1. با سلام پسر من الان ۲۹ سال دارد ‌قدش ۱۵۹ سانته در سن ۱۵ سالگی ۱۴۱ سانت بود که آمپول رشد زد و قدش۱۸ سانت بلندتر شد و الان با کاشت نخ امکانش هست ۷ سانت قد بکشد ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🏻🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top