skip to Main Content
درمان عوارض سکته با طب سوزنی

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

3.2/5 - (5 امتیاز)

سکته، دومین علت شایع مرگ‌ومیر در جهان است و اکنون به عامل اصلی مرگ در چین تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با درمان عوارض سکته با طب سوزنی، خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. مثل همیشه باید یادآوری کنیم که قبل از هرگونه اقدامی از مهارت متخصص طب سوزنی خود اطمینان کامل حاصل فرمایید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید.

سکته در اثر قطع جریان خون یا لخته شدن آن در قسمتی از رگهای قلب یا مغز ایجاد می‌شود. سکته در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد ولی شیوع آن در افراد سالمند بیشتر است.

بیشتر بداید:درمان میگرن با طب سوزنی

علائم و نشانه‌های سکته، بسته به محل و میزان آسیب، متفاوت است. سکته به خصوص سکته مغزی معمولا باعث همی‌پلژی (فلج یک نیمه بدن) در سمت مخالف آسیب می‌شود و ممکن است بیمار دچار عوارض دیگری مانند اختلال در بلع، مشکلات حسی، مشکلات روانی و عاطفی و اختلالات درکی نیز بشود. اختلالات تعادلی و وضعیتی نیز از عوارض شایع سکته‌ می باشد. چنانچه برای مشکل بی‌حرکتی بیمار اقدامات درمانی مؤثر انجام نشود، مشکلات ثانویه‌ای مانند زخم‌های فشاری، عفونت ریه و یبوست به وجود خواهد آمد.

یکی از عوارض شایع پس از سکته، فلج ناقص یا کامل یک نیمه بدن به همراه اختلالات مختلف حسی و حرکتی است. به عنوان مثال بیمار قادر به استفاده از دست خود نیست یا این که دچار اختلال در ایستادن یا راه‌رفتن است. در این موارد طب‌سوزنی با مکانیزم‌های مختلف می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند.

درمان عوارض سکته با طب سوزنی: سکته قلبی

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

قلب عمدتا از عضلات خاص به نام میوکارد ساخته شده است. قلب، خون را برای خون‌رسانی به سراسر بدن به رگ‌های خونی یا شریان‌ها منتقل می‌کند. عضله قلب مانند هر عضله دیگر نیاز به خون‌رسانی خوب دارد. عروق کرونر خون را به عضله قلب می‌رسانند.

شریان‌های اصلی کرونر از آئورت جدا می‌شوند. آئورت شریانی بزرگ است که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بدن منتقل می‌کند. شریان‌های اصلی کرونر به شاخه‌های کوچکتر تقسیم می‌شوند که خون را به تمام قسمت‌های عضله قلب می‌رسانند.

قلب هم مانند هر عضله بدن نیاز دارد به طور ثابت اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازش تامین شود. انفارکتوس حاد میوکارد نام پزشکی برای حمله قلبی است. حمله قلبی وضعیتی تهدید کننده برای زندگی فرد است.

سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به عضله قلب، ناگهان قطع شود و باعث آسیب بافت قلب شود. این حالت معمولا نتیجه انسداد یک یا چند مورد از عروق کرونری است. انسداد می‌تواند به علت ایجاد پلاک خونی باشد. پلاک ماده‌ای که عمدتا از چربی، کلسترول و مواد زائد سلولی تشکیل شده است.

در اثر انسداد عروق کرونری در قلب وضعیتی به نام ایسکمی قلبی اتفاق می‌افتد. اگر یکی از عروق کرونر اصلی مسدود شده باشد؛ بخش بزرگی از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر یک شریان شاخه‌ای کوچک‌تر مسدود شود؛ مقدار کوچکتری از عضله قلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر ایسکمی قلبی بیش از حد طول بکشد، سلول‌های بافت قلبی می‌میرد.

درمان عوارض سکته با طب سوزنی: سکته مغزی

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که خون حاوی اکسیژن به مغز نرسد. سکته مغزی یک فوریت پزشکی است، چرا که سلول‌های مغز بدون اکسیژن ظرف چند دقیقه می‌میرند. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC ) سکته مغزی پنجمین دلیل مرگ و میر در ایالات متحده است. اگرچه تمام گروه‌های سنی در معرض خطر سکته مغزی هستند، اما با افزایش سن احتمال سکته مغزی نیز بالاتر می‌رود.

فلج شدن یکی از پی‌آمدهای سکته مغزی است که می‌تواند موقتی یا دائمی باشد. عوارض سکته مغزی بستگی به این دارد که کدام بخش از مغز حین سکته آسیب دیده و مغز چه مدت بدون اکسیژن بوده است.

موارد زیر عوارض رایج سکته مغزی محسوب می‌شود:

  • ورم کردن مغز
  • دشواری در سخن گفتن یا بلع
  • مشکل در کنترل مثانه
  • حمله‌های صرع
  • افسردگی
  • دشواری در راه رفتن یا حرکت دادن اعضا بدن
  • فراموشی

همه چیز راجع به طب سوزنی

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

با تمامی پیشرفت هایی که دانش پزشکی داشته است هنوز بیماری های بسیاری وجود دارد که یا درمانی نداشته یا بیمار نیازمند مصرف داروهای فراوان و طولانی با عوارض جانبی زیادی است که پاسخ درمانی مطلوبی نیز از آن حاصل نمی شود به این گونه بیماری ها، بیماری صعب العلاج گفته می شود.

یکی از روش های درمانی که می تواند به این گونه بیماران پیشنهاد کرد، طب سوزنی است. طب سوزنی شامل تحریک نقاط ویژه ای در بدن به وسیله سوزن است که با قدمتی چند هزار ساله در دهه های اخیر مورد توجه دانشگاه ها و مجامع علمی دنیا قرار گرفته و امروز در سراسر دنیا بیماران زیادی برای درمان بیماری هایشان بخصوص بیماری های صعب العلاج به این روش درمانی روی آورده اند. سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را برای درمان بیماری های متعددی مورد تایید قرار داده است.

طب سوزنی یک سیستم باستانی طب سنتی چینی (TCM) است که برای اولین بار در عصر سنگ ثبت شده است. چینی‌ها بر این باورند که بدن حاوی کانال‌های نامرئی موسوم به مریدیان (meridians) است، که انرژی حیاتی (یانگ) و خون (یین) را برای گردش مجدد و تعادل لازم برای سلامتی به گردش در می‌آورند. اگر عدم تعادل ، انسداد یا سکون جریان در این دو سیستم وجود داشته باشد ، انرژی (Qi) می‌تواند راکد ، دچار کمبود یا بیش از حد زیاد شود در نتیجه بیماری یا صدمه به وجود بیاید. متاسفانه تحقیقات علمی کمی برای پشتیبانی از نظریه‌های TCM در گردش یین ، یانگ ، چی و مریدیان وجود دارد اما نادیده گرفتن قرن شواهد تجربی بسیار دشوار است.
تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند باعث آزاد شدن مواد اپیوئیدی طبیعی بدن ، پاسخ به بهبود طبیعی در بدن شود و یک مکانیزم قدرتمند برای تغییر انتقال درد در سیستم عصبی مرکزی (CNS) ارائه می‌دهد.

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

بدون شک شما در بین اطرافیان خود بیمارانی را دیده‌اید که به علت سکته دچار فلج یا ناتوانی حرکتی شده‌اند و متاسفانه بسیاری از آنها این عوارض را تا پایان عمر به همراه دارند. سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل بروز ناتوانی‌های مختلف جسمی اعم از حسی و حرکتی است.

این عوارض نه‌تنها مشکلات زیادی را برای بیماران که معمولاً افراد مسن هستند، ایجاد می‌کند، چه بسا هزینه و مشکلات زیادی را به خانواده فرد و جامعه تحمیل می‌کند.
طب‌سوزنی یک درمان بسیار موثر برای بازتوانی عوارض مختلف پس از سکته از جمله فلج ناقص یا کامل یک نیمه از بدن، ناتوانی یا اختلال تکلم، اختلال بلع، اختلالات راه‌رفتن، افسردگی، دردهای مزمن، اختلالات دفع ادرار، اختلالات حسی و انقباضات عضلانی است و مطالعات مختلف و متعددی که توسط مراکز معتبر علمی و دانشگاهی کشورهای مختلف دنیا انجام شده، این مساله را به اثبات رسانده است.

یکی از عوارض شایع پس از سکته، فلج ناقص یا کامل یک نیمه بدن به همراه اختلالات مختلف حسی و حرکتی است. به عنوان مثال بیمار قادر به استفاده از دست خود نیست یا این که دچار اختلال در ایستادن یا راه‌رفتن است. در این موارد طب‌سوزنی با مکانیزم‌های مختلف می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند.

براساس فلسفه طب‌سنتی شرقی، طب‌سوزنی می‌تواند به برگرداندن توازن و سلامت ارگان‌های مختلف بدن کمک کرده و گردش خون اندام‌ها را بهبود بخشد. مطالعات مختلف طب‌مدرن نیز نشان می‌دهد تحریک بعضی نقاط خاص طب‌سوزنی، ضمن تحریک اعصاب و آزاد شدن مواد شیمیایی از پایانه‌های عصبی می‌تواند به بهبود گردش خون و فعالیت قسمت آسیب‌دیده نیمکره مغزی مربوط کمک کند. همچنین طب‌سوزنی می‌تواند در برگرداندن عملکرد طبیعی اعصاب محیطی مؤثر باشد.

فلج شدن یکی از پی‌آمدهای سکته مغزی است که می‌تواند موقتی یا دائمی باشد. عوارض سکته مغزی بستگی به این دارد که کدام بخش از مغز حین سکته آسیب دیده و مغز چه مدت بدون اکسیژن بوده است.

درمان عوارض سکته با طب سوزنی چقدر طول می کشد؟

درمان عوارض سکته با طب سوزنی

طب سوزنی به طور ایده آل یک تا دو بار در هفته برای حداقل چهار جلسه انجام می‌شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد. اکثر افراد این تأثیرات را فوراً احساس می‌کنند اما همیشه این‌گونه نیست.

طول سوزن‌ها از ۳۰mm – ۵۰mm متفاوت است و قطر آن‌ها ۰٫۲۵-۰٫۳۰mm می‌باشد. این سوزن‌ها بسیار ریز هستند و اغلب در هنگام قرار دادن در محل مورد نظر بدون درد هستند. آن‌ها باید احساس سستی کمرنگ ، سنگین و دردناک ایجاد کنند اما نباید احساس ناخوشایندی داشته باشند. سوزن‌ها بسته به میزان و موقعیت نقاط مورد استفاده معمولاً تا ۳۰-۴۰ دقیقه باقی می‌مانند اما در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را طولانی تر کرد یا زودتر از آن خارج کرد.

بیشتر بدانید:درمان یبوست با طب سوزنی

پیشنهاد ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد. با دکتر عیسی پیرمرادی بنیانگذار امبدینگ در ایران، با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

  1. من در سوم خرداد ماه سال۱۳۸۹شمسی ساعت ۸ صبح در اثر گیر کردن لخته خون دا قسمت نورون های حرکتی مغز باعث شدحرکت دادن دست وپای سمت چپ بدنم فلج شد پس از فیزیوتراپی فقط حرکت در قسمت ماهیچه های ران چپ ر ا حرکت دهم مشکلات فعلی من عدم داشتن دروسیفلکسیون مچ پا وعدم هیچگونه حرکت درمچ و انگشتاندست چپ هستم سوال من این است که آبا برای شما مقدور است با طب سوزنی این مشکلات را ریشه ای برای همیشه حل کنید؟ چه مدت باید من تحت درمان با طب سوزنی شما قرار گیرم؟ و هزینه آن پقدر می شود؟خوهشمندم پاسخ خود را به آدرس ایمیل م بفرستید تا بتوانم بر ای در مان با طب سوزنی تصمیم بگیرم متشکرم

    1. سلام وقت بخیر ایا نتیجه ای گرفتید ،؟ متاسفانه بنده هم دقیقا مشکل مشابه شمارا دارم

  2. سلام همسر بنده عمل تومور مغزی انجام داده است حدود ۳ ماه پیش و بعد از ۱ ماه عمل شانت مغزی انجام داده است . حالا بعد از این مدت هنوز دچار سرگیجه و بعضی وفتها سردرد و مقداری عدم تعادل دارند و همچنین دچار اضطراب و افسردگی شده اند از ایشان چندبن بار عکس برداری شده و گفته اند که شانت مغزی مشکلی ندارد میخواستم ببینم مشکل از کجا است و ما باید چه کارهای بگنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top