2.8/5 - (5 امتیاز)

اگر از دیسک کمر رنج می برید و داروهای شیمیایی به شما کمکی نکرده است، خواندن مقاله طب سوزنی و درمان دیسک کمر را به شما توصیه می کنیم. طب سوزنی مزایای فراوانی برای بیمارانی دارد که از درد دیسک کمر رنج می برند.

این روش درمانی موثر و بی عارضه، البته اگر کاملا به روش صحیح و علمی و توسط متخصص طب سوزنی و طب فیزیکی انجام پذیرد، در هر جلسه درمان روی تمامی مهره های کمری و نیز مهره خاجی و هچنین روی مفاصل خاجی- لگنی کمر نیز تاثیر گذاشته و باعث بهبود و کاهش درد و التهاب در این مفاصل می گردد.

بیشتر بدانید:درمان کمردرد با طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

طب سوزنی یکی از اشکال طب چینی بوده که قرن هاست برای درمان مشکلات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این طب بر اساس این نظریه استوار شده که انرژی در داخل و بیرون بدن و درون راههایی که به آنها کانالهای انرژی می گویند جریان دارد.

این طب شامل فرو کردن سوزن های بسیار نازک در پوست و برروی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می شود و بیشتر برای درمان درد مورد استفاده قرار می گیرد. پزشکان طب سوزنی، معتقدند زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی را بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده باشد. آنها معتقدند طب سوزنی کمک می کند که مسیر بلوکه شده برداشته شده و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اول برگردد.

برخلاف این نظر، بیشتر پزشکان غربی معتقد اند که طب سوزنی با فشار بر روی نقاط خاص، باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

طب سوزنی به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی سنتی است که ریشه در طب سنتی کشور چین دارد. بسیاری از بیماری‌ها با طب سوزنی قابل درمان هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دردهای مزمن ستون فقرات اشاره کرد.

امروزه در اروپا و امریکا روش های درمانی متفاوتی برای درمان کمر درد ناشی از دیسک کمر انجام می گردد که در ۹۵ درصد موارد، استراحت مطلق فقط ۳ روز کافی می باشد. استفاده از مسکن ها، آب درمانی ، ماساژ درمانی ، طب سوزنی و کایروپراکتیک نیز از روش های درمانی کاربردی هستند که طب سوزنی بسیار پر طرفدارتر از سایر روش های درمانی می باشد.

در این میان طب سوزنی بعنوان سر سلسله طب مکمل و جایگزین، در درصد بالایی از بیماران کاملا جوابگو می باشد. تنها در ۵ درصد بیماران، کار به عمل جراحی می کشد که در آن ها نیز از تکنیک های عملی متفاوت، مانند برداشتن دیسک بیرون زده تا قرار دادن دیسک های مصنوعی بین مهره ها یا جوش دادن آن ها به یکدیگر، ثابت کردن ستون فقرات و جراحی تنگی کانال نخاعی کمر استفاده می شود.

چگونه طب سوزنی باعث کاهش درد دیسک کمر می شود؟

1. کاهش درد از طریق تحریک اعصاب که در عضلات و سایر بافت‌ها قرار دارد. از طریق این تحریک طب سوزنی می‌تواند باعث ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که مانند مرفین اثر تسکین دهنده درد را دارند. این فاکتورها از نخاع- مغز میانی- هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند.
  2.  کم کردن التهاب از طریق ترشح فاکتورهای مربوطه، یکی دیگر از خواص طب سوزنی است که این مکانیزم اثر قرص‌های ضد التهاب مانند ایندومتاسین را دارد.
  3.  کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل که به وسیله افزایش جریان خون ایجاد می‌شود. این مکانیزم از طب سوزنی، می‌تواند باعث کاهش  تورم و کبودی هم بشود.

درمان طب سوزنی و دیسک کمر چگونه است؟

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

به‌ طورکلی طب سوزنی در جهت بازگرداندن تعادل به بدن عمل می‌کند. از این‌ طریق روند خود ترمیمی بدن را فعال نموده و اینگونه سطح سلامت را افزایش می‌دهد.

طب سوزنی یکی از مهمترین و شناخته شده‌ترین شاخه‌های طب‌ چینی است که جهت درمان کمر درد و دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، درمان هر بیمار ویژه خود خواهد بود و ممکن است با درمان سایر بیماران با مشکل کمردرد متفاوت باشد.

بیشتر بدانید: پوکی استخوان

نقاط موثر در طب سوزنی و درمان دیسک کمر

مجموعه نقاط انتخابی توسط دکتر متخصص طب سوزنی شما به برطرف‌شدن مشکل کمک خواهد‌نمود. نقاط دور اندام ها در طب سوزنی نقاطی بسیار مهم در درمان بویژه در دردهای حاد محسوب می‌شوند.

معمولا سوزن‌ها بجز کمر در نقاطی همچون انتهای دست‌ها و پاها وارد می‌شوند که کمک می‌کنند بهترین پاسخ درمانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاهده کنید.
همچنین نقاط طب سوزنی زیادی نیز در کمر وجود دارند که معمولا پزشک شما در طول جلسه درمانی با معاینه و لمس این نقاط، حساس ترین و مناسب ترین نقاط درمانی را انتخاب خواهد‌ کرد.

در کمر درد های مزمن و دیسک کمر معمولا تعداد جلسات درمانی بیشتری جهت پیشگیری از عود بیماری نیاز دارند. این مسئله بویژه در مواردی که بیمار دچار ضعف است و در کمردردهای سیاتیکی یا عودهای مکرر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تعداد جلسات طب سوزنی و درمان دیسک کمر

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

به طور کلی ممکن است دو هفته یک بار به مدت ۱۰ تا ۱۲ جلسه مورد نیاز باشد اما در برخی از بیماران بسته به میزان سن آنها و یا مزمن بودن بیماری آن نیاز به درمان نگهدارنده دارند. که ممکن است هر ۴ هفته یا یک ماه یک بار طب سوزنی برای آنها استفاده شود.

گاهی اوقات ممکن است پس از ۳ یا ۴ جلسه اول پس از آغاز درمان علائم بیماری تشدید پیدا کند، اما جای نگرانی وجود ندارد. با ادامه جلسات و گذشت زمان و تکمیل کردن دوره درمان، درد به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

بیشتر پزشکان غربی معتقد اند که طب سوزنی با فشار بر روی نقاط خاص باعث تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت های همبند می شود. این تحریک ها باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و همچنین افزایش جریان خون در بدن می شود.

نتیجه مطالعات در زمینه طب سوزنی و درمان دیسک کمر

مطالعات و تحقیقات زیادی در ارتباط با اثرات طب سوزنی جهت درمان کمر درد وجود دارد. در یک بیمارستان سوئد در بیماران مبتلا به کمر درد مزمن و دیسک کمر نشان داده‌شد که طب سوزنی می‌تواند در کاهش طولانی مدت کمردرد در بیماران بسیار موثرتر از سایر روش‌های درمانی به‌کار گرفته شود.

بجز کاهش کمردرد و علائم دیسک کمر در این مطالعه نشان داده‌ شد با استفاده از طب سوزنی بیماران می‌توانستند افزایش چشم‌گیری در سطح فعالیت خود داشته‌باشند. بهتر بخوابند و مصرف داروهای ضددرد در گروه تحت درمان کمر درد با طب سوزنی بسیار کمتر از گروه‌های دیگر بود.

امروزه در کشورهای اروپایی طب سوزنی در درمان کمر درد از مقبولیت عمومی وسیعی برخوردار است، چرا که روشی موثر در درمان کمردردهای حاد و مزمن و دیسک کمر است.

البته در ایران هم طی سالهای اخیر طب سوزنی به‌طور چشمگیری گسترش یافته و با توجه به اثرات جالب توجه و بدون عارضه از مقبولیت بسیار بیشتری برخوردار است. کمر دردهای شدید و حاد معمولا طی جلسات اندک به طور کامل بهبود میبابند.

طب سوزنی و درمان دیسک کمر

اگر تصمیم دارید برای کاهش کمر دردتان از طب سوزنی استفاده کنید به یاد داشته باشید که برای مشاهده نتایج هرچه بهتر باید به یک فرد متخصص و آموزش دیده مراجعه کنید.
گاهی اوقات ممکن است پس از اتمام طب سوزنی علائمی مانند درد، کبودی و خونریزی جزئی را در نقاطی که سوزن در آنها فرو شده مشاهده کنید. این علائم پس از چند روز برطرف شده و هیچگونه مشکلی در سلامت کلی بدن شما ایجاد نخواهند کرد.

توصیه ما به شما کلینیک طب سوزنی آکو می باشد. با دکتر عیسی پیرمرادی با اطمینان خاطر از اثر بخشی طب سوزنی تحت درمان قرار بگیرید و از نتیجه آن لذت ببرید. کلینیک طب سوزنی آکو آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.